За улеснение на гражданите: Министерството премахна квалифицирания електронен подпис и заверките на чуждестранни дипломи за висше

Легализация на сертификат /удостоверение/ свидетелство, удостоверяващи придобита квалификация
септември 6, 2017
eko4-news
Поставянето на Апостил печат ще се извършва от НАЦИД
октомври 9, 2017

Вече не е необходима заверка с апостил на дипломи за висше образование от ЕС и Европейското икономическо пространство

Министерски съвет прие постановление за изменение и допълнение на Наредбата за държавните изисквания за признаване на придобито висше образование и завършени периоди на обучение в чуждестранни висши училища в края на 2016-та.
Процедурата по признаване на чуждестранни дипломи за висше образование вече е опростена с отпадане на изискването за заверка с апостил и академични справки. Важи за документите, издадени от висшите училища за държавите-членки на Европейския съюз, както и Норвегия, Швейцария, Лихтенщайн и Исландия.

Единственото изискване за документите, издадени в страните от ЕС и Европейското икономическо пространство, е да бъдат преведени на български език от лицензиран преводач. Изключение прави само европейското дипломно приложение.
Много българи, завършили в Европа, трябваше да чакат с месеци, за да легализират дипломите си, поради бавната и скъпа процедура. От превод и легализация на дипломи се нуждаят хора, които искат да продължат образованието си в България или да работят в държавната администрация. Все по-рядко работодатели в частния сектор искат официално признати и преведени дипломи.

Преди няколко години евродепутатът Ивайло Калфин изискваше опростяване на процедурата по признаване на дипломи. Неговото проучване установи, че трябва да бъдат предоставени до 9 документа и 7 копия от тях, което му струва около 350 лв. Току-що завършилите студенти пък трябва да заплатят общо 500-600 лв. за заверки и легализиране на документите си.
В Наредбата за условията и реда за издаване на удостоверения, свързани с придобита професионална квалификация на територията на България, необходими за достъп или за упражняване на регулирана професия на територията на друга държава-членка, също има промяна. Според нея вече няма нужда да се използва квалифициран електронен подпис, а само електронен такъв.

Кръгът на лицата, които искат да се възползват от преимуществата на електронната услуга се разширява, поради отпадане на технологичните ограничения като използване на конкретен браузър, инсталиране на допълнителни програми и др.
Тази промяна беше направена с цел желаещите за удостоверения да бъдат облекчени и при плащане по електронен път, като занапред няма нужда да прилагат документ за платена такса.

Споделете в социалните мрежи:

Оценете тази статия:

НАПРАВЕТЕ ЗАПИТВАНЕ